середа, 15 жовтня 2025 р.

Школа, що виховує громадян: унікальний досвід ліцею ім. О.П. Медведкова

Черговий візит групи експертів ГО «Одеський інститут соціальних технологій» до Теплодарської громади відбувся 10 жовтня 2025 року у межах реалізації проєкту «Впровадження інструментів народовладдя в практику місцевого самоврядування», який реалізується за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». 

Цього разу основний акцент було зроблено на діалозі з молоддю – середовищем, яке генерує майбутніх громадських лідерів і активістів.

Зустріч відбулась на базі Теплодарського ліцею імені О.П. Медведкова, де успішно функціонує система учнівського врядування, побудована за принципом Козацької Січі. Кожен клас формує окремий «курінь» із власним курінним, узагальнені інтереси вікових груп школярів представляють гетьмани. Ця система дозволяє учням на всіх рівнях долучатися до управлінських процесів, відчувати відповідальність за прийняття рішень і формувати культуру демократії в дії.

Така модель учнівського самоврядування створює сприятливе середовище для формування у школярів навичок самоуправління, ініціативності, поваги до правил і традицій, а також дає змогу педагогам формувати довіру між учнями та адміністрацією на основі партнерських відносин.

Під час зустрічі Андрій Крупник, очільник ГО ОІСТ та керівник проєкту, презентував концепцію Молодіжної ради як консультативно-дорадчого органу при міській раді. Як відомий експерт у сфері розвитку інституцій громадянського суспільства А.Крупник акцентував увагу на тому, що така структура повинна створюватися не формально, а з урахуванням реальної активності молоді, її бачення власної ролі у житті громади та готовності до проєктного мислення.

З огляду на вже наявну самоврядну шкільну модель, створення міської Молодіжної ради може
стати логічним продовженням інституціалізації участі молоді у місцевому самоврядуванні. До її складу потенційно можуть увійти представники учнівської Січі, студентської молоді, молоді працівники та активісти громадських організацій тощо.

Анжеліка Чайка, аналітикиня проєкту, представила попередні результати онлайн-опитування, проведеного серед молоді Теплодарської громади. Станом на 10 жовтня, участь у ньому взяли 109 осіб віком від 14 до 35 років. Ключові висновки:
  • Лише 6% респондентів бачать багато перспектив для себе у громаді;
  • 65% не бачать у громаді своєї професійної чи громадської реалізації;
  • 51% вважають, що молоді не вистачає можливостей для самореалізації, 30% вказали на відсутність змістовного дозвілля;
  • Основними причинами неучасті в громадській діяльності молодь назвала відсутність зацікавленості (40%) та нестачу часу (39%);
  • Проте, 71% готові долучитися до ініціатив, спрямованих на покращення життя громади – за умови підтримки з боку влади та ресурсного забезпечення.

Лариса Шегида, експертка з громадської участі, запропонувала учнівству розглянути ідею впровадження «шкільного бюджету участі» як інструменту реалізації власних ініціатив. Учні можуть не лише пропонувати проєкти, але й проходити весь проектний цикл – від зародження ідеї до її реалізації, формуючи навички проєктного менеджменту, командної роботи, стратегічного планування.

Зустріч засвідчила не лише наявність потенціалу серед учнівської молоді Теплодару, а також зацікавленість у тому, щоб реально застосовувати у житті інструменти участі. Створення у громаді Молодіжної ради, запровадження шкільного громадського бюджету, реалізація проєктів через конкурс підтримки ініціатив – це не лише можливості для розвитку, а й спосіб формувати відповідальне та проактивне громадянство з юного віку.

ГО «Одеський інститут соціальних технологій» продовжить надавати консультаційно-методичну
підтримку Теплодарській громаді у процесі розробки нормативно-правових засад створення Молодіжної ради, а також у подальшій реалізації механізмів участі молоді.

Заступник директора ліцею з виховної роботи В’ячеслав Копиця, який є активним впроваджувачем козацького підходу до організації учнівського самоврядування, запропонував експертам ОІСТ долучитись до підготовки і проведення вікторини козацької доблесті, аби учнівська спільнота більше дізналась про славетне історичне минуле козацтва, героїчне сьогодення захисників Вітчизни та окреслила шляхи майбутнього країни, яке залежить від молоді.

Матеріал підготовлено в рамках проєкту «Впровадження інструментів народовладдя в практику місцевого самоврядування», який реалізує ГО «Одеський інститут соціальних технологій» за підтримки Міжнародного Фонду «Відродження». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».

Немає коментарів:

Дописати коментар